השקעה ישירה באתנול -"הנפט השיכור" שחף פרקש מנהל השקעות בנגזרות מרקט פלייס
המאמר הבא עוסק בהשקעה על הסחורה עם פוטנציאל הצמיחה הכי גבוה בעולם. האתנול, אותו סוג דלק המופק ממקורות צימחיים מתחדשים, הולך ותופס את מקומו כתחליף האידיאלי לדלק המופק מנפט. שוק האתנול נמצא על התפר שבין שוק הסחורות המסורתי של התירס והסוכר לבין שוק האנרגיה המיוצג בעיקר ע"י הנפט. ההימצאות על קו התפר יוצרת הזדמנויות מסחר נוספות פרט להשקעה ישירה במחיר הסחורה, על הזדמנויות אלה ארחיב במאמר.
רקע אתנול (Ethanol) הוא תרכובת אורגנית ממשפחת הכוהלים, שנוסחתה CH3CH2OH. זהו הכוהל הפשוט ביותר לאחר מתנול. אתנול מצוי בכל המשקאות החריפים, והוא זה שמקנה להם את השפעתם הפיזיולוגית על גוף האדם. הדומיננטיות הרבה של האתנול בקרב משפחת הכוהלים, וכן ההשפעה הרבה של המשקאות החריפים על התרבות האנושית, הביאו לכך שבשפת היום-יום מכונה האתנול כוהל או אלכוהול, כמייצג הראשי של המשפחה כולה (הכוללת אלפי תרכובות אחרות). בעבר היה שמו הכימי של האתנול כוהל אתילי או אתיל אלכוהול. בנוסף לשימושו בייצור משקאות חריפים, קיימים לאתנול שימושים רבים אחרים, ואנו נתמקד בשימושו כתוסף תחליפי לדלק המופק מהנפט.

התחלת השימוש התעשייתי ורדה מור מהמכון הישראלי לאנרגיה ונפט מציינת כי הנרי פורד ציפה ב- 1908 שהמכונית "מודל טי" שתכנן תתודלק באתנול, והקים מפעל בקנזס שהפיק 38 אלף חביות דלק אתנול מתירס. הדלק, שנקרא "גזוהול", שווק באלפיים תחנות דלק במערב התיכון של ארה"ב, אולם מחירי הבנזין הנמוכים של שנות ה- 40 הביאו לסגירת המפעל. כנראה שפורד, אשר הביא לעולם את המכונית הראשונה שיוצרה בייצור המוני, הקדים את זמנו כשייעד את הביו-אתנול לשימוש כדלק אולם אם חזונו היה משווק היום יש לשער כי התוצאות היו אחרות לגמרי.
שימושים בעולם ביו-אתנול (אתנול המופק מתירס או סוכר) מיוצר בהיקף גדול יחסית בקנדה, בברזיל ובארה"ב, ומשווק לצרכן כ- 10 E 10% אתנול ו- 90% בנזין, או בתערובות אחרות מ- 85 E עד ל- 100 E. ניתן להשתמש ב- 10 Eבכל המכוניות החדישות, משום שהאתנול משמש בו בעיקר כתחליף ל MTBE(חומר בעירה בדלק). בתערובות בעלות תכולת אתנול גבוהה יותר משתמשים בכמות קטנה של בנזין על מנת להקל על התנעת המנוע, שלמעט יחס דחיסה גבוה זהה למנוע בנזין. 1.5 ליטרים של 10 Eהם שווי ערך ל- 1 ליטר של בנזין.
ביו-אתנול המופק מקני סוכר מתדלק כ- 40% מכלי הרכב בברזיל, והממשלה מבקשת להסב כ- 200 אלף מוניות וכ- 80 אלף כלי רכב ממשלתיים לשימוש ב- 95 E . בארה"ב מגיע היקף השיווק של ביו-אתנול ל- 1.5 מיליארד גלון לשנה, והוא מיוצר בעיקר מתירס. ממשלת קנדה הודיעה אשתקד (2004) על כוונתה להגביר את הייצור ל- 750 מיליון טון בשנה.
שבדיה היא המדינה היחידה באירופה שהחליטה לפעול ברצינות להסבת כלי רכב לשימוש בביו-אתנול. צי הרכב המתודלק בביו-אתנול כולל עתה 100 משאיות כבדות, 600 מכוניות ו- 300 אוטובוסים, וניתן להשיג דלק 85 E ב- 50 תחנות דלק ברחבי שבדיה במחירים זהים כמעט למחירי הסולר (מחיר 1 ליטר בנזין 95 אוקטן הוא 8.95 קרונות שבדיות, מחיר 1 ליטר סולר הוא 8.40 קרונות ומחיר 1 ליטר 85 E - 8.43 קרונות שבדיות.) רשות התחבורה של סטוקהולם מפעילה מאז 1990 צי של 250 אוטובוסים שהוסבו לתדלוק בביו-אתנול. ניתן ללמוד עוד על השימוש באתנול בכתובת הבאה. יתרונות השימוש באתנול מהניסיון שנצבר בסטוקלהם עולה שאיכות האוויר בעיר השתפרה ושנרשמו ירידות משמעותיות בפליטות CO2 ו- NOx. מנגד, העלות הנוספת של התדלוק בביו-אתנול נעה בין 11 אלף ל- 22 אלף יורו לאוטובוס לשנה, בעיקר בגלל הצורך לייבא ביו-אתנול, שאינו מיוצר בשבדיה. לפי מחקרים שנערכו בקנדה, השימוש בדלק 85 E מפחית ב-37% את פליטות גזי החממה, והשימוש בדלק 10 E ב-4%. בכל מקרה, קשה לכמת את הערך הכלכלי של המרת יבולים חקלאיים לאתנול, אולם במונחי השקעת אנרגיה מול תפוקת אנרגיה מניב ייצור ביו-אתנול רווחי אנרגיה מובהקים.
היתרונות אם כן הם: - שריפת האתנול יוצרת פחות זיהום אויר. - החומרים מהם מיוצר האתנול הם מתחדשים. - לצורך יצור האתנול יש לגדל תירס בכמויות גדולות, גידול תירס גם מחזק את החקלאים, גם יוצר "ריאות" ירוקות בעולם וגם יכול לעזור בעצירת התפשטות מדבריות וזאת בשל היכולת לגדל תירס על מים מטוהרים שאינם ראויים לשתיה. - התפתחות תעשייה זו תוריד את התלות העולמית בנפט ותאפשר הוזלת מחירים כוללת בשוק האנרגיה.
יש לשער כי המודעות הגוברת לקשר בין שריפת מוצרי הנפט לגזי החממה וההחתמה הבינלאומית על אמנת קיוטו צפויים להביא לשגשוג תעשיית הביו-אתנול, אולם צמיחת התעשייה תלויה במדיניות המיסוי הממשלתית ובעידוד השימוש בביו-אתנול במדינות המתועשות, בעיקר בתקופות של מחירי נפט נמוכים. כמובן שבעידן הנוכחי, בו מחירי הנפט בשמיים, המבחן היחידי בו אמורים יצרני האתנול לעמוד הוא מבחן הכדאיות הכלכלית.
מסחר ישיר על מחיר האתנול: המסחר על חוזה האתנול מתרחש הן בבורסת הסחורות של שיקגו CBOT תחת הסימול "AC", והן בבורסת CME שם הסימול הוא "ET". גודל כל חוזה עומד על 29,000 גלון כאשר גודל זה שווה לתפוקת האתנול המתקבלת משני חוזי תירס. בהשוואה לחוזה הנפט יש לקחת בחשבון שגודל חוזה האתנול הינו 690.5 חביות אל מול 1000 חביות בחוזה הנפט. מעניין לציין כי הבורסה איננה דורשת שהאתנול יופק מתירס דווקא וכל חומר גלם שיספק אתנול ברמה הנדרשת מתקבל. התנועה המינימאלית בערכו של חוזה זה הינה 29$ (0.001$ לגלון). החוזה נפתח למסירה פיזית בכל אחד מחודשי השנה (בדומה לחוזה הנפט). הביטחונות הנדרשים למסחר ארוך טווח עומדים על 2700 $. המסחר הידני על חוזה זה מתרחש בשעות 17:30 עד 21:15 (שעון ישראל) ולאחריו נפתח המסחר האלקטרוני בין השעות 05:36 בבוקר ועד 14:00 (הסימול של החוזה האלקטרוני ZE).
נציין כי עדיין לא נסחרות אופציות על חוזה זה אך בהודעות לציבור הבורסה מציינת כי היא שוקלת לפתוח את המסחר עליהן בקרוב.
אסטרטגיית מסחר ייחודית יש לצפות כי מחיר החוזה עצמו יהיה בעל קשר חיובי הדוק (קורולציה חיובית) למחירים של החוזים על הסוכר והתירס המשמשים כחומרי הגלם העיקריים שלו ולחוזה הנפט אשר אתנול משמש כתחליף לו. על הקשר בין תעשיית האתנול לתעשיית התירס בארה"ב ניתן ללמוד בקישור הבא (שים לב, זוהי כתבה באנגלית ארוכה אך מעניינת). כבר עתה ישנם מגדרים וספקולנטים המנצלים קשרים אלו לביצוע פעולות "מרווח" (spread) בין חוזים אלו. הסוחרים עוקבים אחר המרווח בין החוזים השונים ופועלים בנקודות קיצון על מנת להיכנס ולצאת מפוזיציה. מומלץ ללמוד בעיברית על אסטרטגיית המסחר במרווחים בכתובת הבאה.
בברכת מסחר מוצלח וידידותי לסביבה,
שחף פרקש מנהל השקעות בנגזרות מרקט פלייס
|